Мета проєкту:
Задоволення попиту
Головний розпорядник коштів
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України
Функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету
0453 - Залізничний транспорт
Цільовий пріоритет уряду
010603 - Розвиток транспортних перевезень
Бал
6.0525
Основні дані
Проблематика
Поточний стан, опис проблем та потреб для їх вирішення
Проєкт передбачає придбання АТ «Укрзалізниця» 20 нових швидкісних електропоїздів корейського виробництва за рахунок пільгової позики Фонду економічного розвитку і співробітництва Експортно-імпортного банку Кореї (далі – EDCF).
Зважаючи на гостру потребу в оновлені парку пасажирського рухомого складу, зокрема електропоїздів, для забезпечення безпечних і безперебійних міжрегіональних та міжнародних залізничних пасажирських перевезень, АТ «Укрзалізниця» зацікавлене в придбанні 20 нових швидкісних електропоїздів корейського виробництва за рахунок пільгової позики EDCF та отриманні позикових коштів на пільгових умовах.
Метою проєкту є оновлення (якісне збільшення) парку швидкісних електропоїздів АТ «Укрзалізниця» для міжрегіональних та міжнародних залізничних пасажирських перевезень.
Реалізація проєкту не передбачає створення нових організаційних структур. Існуючі профільні департаменти апарату управління АТ «Укрзалізниця» здійснюватимуть управлінські функції щодо реалізації проєкту як на інвестиційному, так і на експлуатаційному етапі.
Філія «Українська залізнична швидкісна компанія» АТ «Укрзалізниця» (далі – УЗШК) є відокремленим підрозділом АТ «Укрзалізниця», який створено відповідно до законодавства України та статуту АТ «Укрзалізниця». УЗШК не має статусу юридичної особи. Відповідно до рішення правління від 23.10.2023 (протокол № Ц-85/66 Ком.т.) функції філії, майно (майнові комплекси), технічну, правовстановлюючу документацію передано від УЗШК до філії «Пасажирська компанія».
Станом на 01.12.2023 на балансі обліковувались:
- адміністративно-побутова будівля та будівля гаражів;
- 10 швидкісних міжрегіональних електропоїздів по 9 вагонів подвійного живлення моделі HRCS2 виробництва компанії «Hyundai Rotem» (Корея);
- 2 швидкісних міжрегіональних електропоїзда по 9 вагонів подвійного живлення моделі ЕКр-1 вітчизняного виробництва ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» (далі – КВБЗ);
- 2 швидкісних двоповерхових електропоїзда по 6 вагонів подвійного живлення моделі EJ 675 виробництва компанії «SKODA VAGONKA» (Чехія);
- 2 міжрегіональних поїзда у складі з 5 вагонів поліпшеної конструкції локомотивної тяги (МПЛТ) з експлуатаційною швидкістю 160 км/год вітчизняного виробництва КВБЗ.
За 2023 рік швидкісними поїздами категорії «Інтерсіті+», «Інтерсіті» та «Регіональними поїздами» («Регіональними експресами») виконано 8357 рейсів, з них було призначено курсування 70 пар додаткових поїздів: № 719/720 Київ – Харків – 32 пари, № 745/746 Київ – Славське – 8 пар, № 743/744 Дарниця – Славське – 11 пар, № 741/742 Київ – Львів – 4 пари, № 747/748 Київ – Тернопіль – 15 пар та відповідно перевезено за рік 4372 тис. пас.
Не зважаючи на продовження військової агресії російської федерації проти України завантаженість поїздів склала 73,0%, що свідчить про високу популярність та привабливість цих поїздів для пасажирів.
Показники виконання графіку руху за 2023 рік в порівнянні з 2022 знаходяться на належному рівні та враховуючи що з 24.02.2022 практично до квітня 2022 року поїзди курсували диспетчерським розкладом, що у свою чергу унеможливило проведення аналізу графіка руху причетними підрозділами УЗ (НЧ, ЦЧУ):
- кількість затримок по відправленню поїздів склала 93 (-247) в порівнянні з 340 у 2022 році;
- кількість запізнень поїздів по прослідуванню склала 1050 (-857) у порівнянні з 1907 у 2022 році.
З метою раціонального використання рухомого складу, підвищення рентабельності курсування поїздів та у відповідності до наявного пасажиропотоку запроваджено наступні зміни у 2023 році:
1. З 20.01.2023 призначено курсування «Регіонального поїзда» № 730/729 Київ – Черкаси – Київ щоденно крім вівторків (з Києва), крім серед (з Черкас).
2. З 10.06.2023 відмінено курсування «Регіонального поїзда» № 708/707-710/709 Київ – Чернігів – Київ.
3. З 10.06.2023 для поїздів № 702/701-704-703 Київ – Чернігів – Київ, № 730/729 Київ – Черкаси, № 774/773 Київ – Шостка підвищено категорію до «Регіональний експрес», замість «Регіональний поїзд».
4. З 10.06.2023 відновлено курсування поїзда №734/733 Київ – Дніпро, а поїзду № 732/731 продовжено маршрут до станції Запоріжжя.
5. З 10.12.2023 (Новий Графік 2023-2024) відновлено щоденне курсування поїзда № 747/748 Київ – Тернопіль (категорії «Регіональний експрес»).
6. Поїзд № 774/773 Київ-Шостка передано на обслуговування до філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця». Останній рейс складом УЗШК 09.12.2023.
За 2023 рік УЗШК отримано 1030,2 млн грн доходів від звичайної діяльності у сумі, що більше запланованих на 121,3 млн грн (113,3%) та більше фактично отриманих за аналогічний період 2022 року на 411 млн грн (166,3%).
Доходи від перевезення пасажирів (плацкартна частина від вартості тарифу) у 2023 році склали 985,8 млн грн, що більше плану на 103,3 млн грн та більше аналогічного періоду 2022 року на 416,3 млн грн.
Інші операційні доходи за 2023 рік складають 4,2 млн грн, що більше запланованих на 1,5 млн грн та менше на 28,9 млн грн ніж у аналогічному періоді минулого року.
Основні показники роботи:
Перевезено пасажирів – 4 372 тис. пас.
Дохід від перевезення пасажирів – 985 774 тис. грн
Дохід від реалізації продукції – 1 026 006 тис. грн
Дохід від допоміжної діяльності – 40 232 тис. грн
Виконання плану ремонту основних засобів – 86685 тис. грн (96,7% від плану)
Чистий прибуток – 107 006 тис. грн
Детальний опис мети проєкту і способу її досягнення
Проєкт передбачає придбання АТ «Укрзалізниця» 20 нових швидкісних електропоїздів корейського виробництва за рахунок пільгової позики Фонду економічного розвитку і співробітництва Експортно-імпортного банку Кореї (далі – EDCF).
Зважаючи на гостру потребу в оновлені парку пасажирського рухомого складу, зокрема електропоїздів, для забезпечення безпечних і безперебійних міжрегіональних та міжнародних залізничних пасажирських перевезень, АТ «Укрзалізниця» зацікавлене в придбанні 20 нових швидкісних електропоїздів корейського виробництва за рахунок пільгової позики EDCF та отриманні позикових коштів на пільгових умовах.
Метою проєкту є оновлення (якісне збільшення) парку швидкісних електропоїздів АТ «Укрзалізниця» для міжрегіональних та міжнародних залізничних пасажирських перевезень.
Впровадження швидкісного руху має наступний соціально-економічний вплив:
• значне скорочення витрат часу на поїздки (на 2-5 годин);
• зменшення потреби у пасажирському рухомому складі за рахунок скорочення обороту поїздів;
• зменшення потреби у тяговому рухомому складі за рахунок вивільнення локомотивів постійного та змінного струмів та тепловозів;
• збільшення ефективності використання рухомого складу;
• підвищення конкурентоздатності залізничних перевезень;
• підвищення пасажиромісткості пасажирського рухомого складу та мобільності населення;
• зменшення кількості обслуговуючого персоналу завдяки високій надійності інноваційного рухомого складу у порівнянні з існуючим;
• високий рівень комфорту перевезення пасажирів у новітньому залізничному рухомому складі;
• підвищення рівня безпеки руху при перевезенні пасажирів, який на залізничному транспорті на 2-3 порядки вищий за показники автомобільного транспорту;
• підвищення іміджу України як країни, що застосовує інноваційні транспортні технології;
• зменшення забруднення довкілля завдяки більш широкому використанню екологічно чистих залізничних перевезень замість автомобільних, які наносять шкідливий вплив навколишньому середовищу;
• скорочення негативного впливу на довкілля завдяки меншим витратам умовного палива швидкісним залізничним рухомим складом в розрахунку на 1 пасажиро-кілометр у 8 разів у порівнянні з автомобільним та у 10 разів у порівнянні з авіаційним. При цьому рівень шуму при швидкості 160 км/год на 5-10 децибел нижчий, ніж на автомобільному транспорті;
• унікальна технологія електричного живлення – двосистемна: 3 кВ постійного струму та 25 кВ змінного струму;
• зменшення експлуатаційних витрат майже на 27%, на 40% – енергоспоживання;
• збільшення частки залізничного транспорту в перевезеннях пасажирів в міжрегіональному сполученні за рахунок підвищення конкурентоспроможності в порівнянні з автомобільним та авіаційним транспортом;
• зменшення потреб в інвестиціях на оновлення зношеного залізничного пасажирського рухомого складу за рахунок оновлення рухомим складом нового покоління.
Узгодження проєкту із стратегічними документами
Інший нормативний документ
Угода між Урядом України та Урядом Республіки Корея стосовно кредитів від фонду економічного розвитку і співробітництва від 13.09.2023
Стратегія розвитку сфериНаціональна транспортна стратегія України на період до 2030 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 № 430-р, яка передбачає забезпечення інноваційного розвитку транспортної галузі через використання високотехнологічного рухомого складу на залізницях, автомобільних дорогах та водних шляхах (забезпечення розвитку нових видів транспорту – електромобілі, швидкісні поїзди тощо)
Державна стратегія регіонального розвитку УкраїниРамкова угода між Урядом України та Урядом Республіки Корея стосовно кредитів від Фонду економічного розвитку та співробітництва на 2024-2029 роки від 19.04.2024
Програма діяльності Кабінету Міністрів УкраїниПлан заходів з реалізації Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.04.2021 № 321-р
План пріоритетних дій УрядуПлану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244-р «Про схвалення Плану України», який передбачає закупівлю рухомого складу, зокрема до 20 електропоїздів типу “Інтерсіті+”
Попит на послугу та його динаміка
Категорія
Рік
Оцінка
Вимір
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2028
2221
тис. люд
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2031
5026
тис. люд
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2029
3656
тис. люд
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2030
4570
тис. люд
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2027
992
тис. люд
Показники проєкту
Показник
Базове значення
Цільове значення
pip.indicators.other
10
30
Оцінка ризиків
Ризик
Категорія
Ступінь
Імовірність
Стратегія
Відсутність бюджетних призначень для фінансування проєкту
Фінансовий ризик
Критичний
Висока
Уникнення
Ціновий ризик: Ризик зростання поточних витрат внаслідок волатильності цін на ринку товарів та послуг
Економічний ризик
Прийнятний
Висока
Зменшення
Аварійні події: Порушення посадових обов’язків причетних працівників Товариства, які задіяні в експлуатації та технічному обслуговуванні електропоїздів
Інший ризик
Незначний
Низька
Зменшення
Валютний ризик: Ризик зростання витрат на обслуговування та погашення боргу в іноземній валюті через зміну валютних курсів
Фінансовий ризик
Критичний
Висока
Зменшення
Втрата позицій на ринку: Відкриття ринку залізничних перевезень та можлива втрата монополістичних позицій на ринку вантажних перевезень
Ринковий ризик
Прийнятний
Середня
Передача
Зміна попиту на продукцію: Зменшення/збільшення попиту на перевезення залізничним транспортом
Ринковий ризик
Прийнятний
Середня
Передача
Нові вимоги щодо охорони навколишнього середовища: Оновлення законодавства чи підходів до оцінки рівня забруднення навколишнього середовища
Екологічний ризик
Незначний
Низька
Прийняття
Втрата якісних характеристик основних засобів: Ризик пошкодження/ руйнування/знищення/виходу з ладу електропоїзда
Технічний ризик
Прийнятний
Середня
Зменшення
Ризики, пов’язані з воєнним станом: Можливі тривалі перерви в електропостачанні, відсутність електропостачання / знеструмлення ділянки на маршруті слідування, що призведе до збою перевізного процесу
Технічний ризик
Критичний
Висока
Зменшення
Зрив графіка поставок: Нездатність постачальника своєчасно поставити товар
Операційний ризик
Незначний
Низька
Передача
Нестача трудових ресурсів: Відтік кадрів за кордон і як наслідок, відсутність достатньої кількості професійних представників робітничих професій
Операційний ризик
Прийнятний
Середня
Зменшення
Ризики, пов’язані з воєнним станом: Пошкодження інфраструктури та/або електропоїздів, що призведе до значних збоїв перевізного процесу
Технічний ризик
Критичний
Висока
Зменшення
План проєкту
Імплементація
Аудит та оцінка
Техніко-економічне обгрунтування
Оцінка проєкту
Залучення фінансування
Підготовка до імплементації
Затвердження фінансування
Формування та обгрунтування проєктної ідеї
2190 днів
364 днів
90 днів
61 днів
60 днів
30 днів
29 днів
29 днів