Мета проєкту:
Нарощування потужностей
Головний розпорядник коштів
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України
Функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету
0452 - Водний транспорт
Цільовий пріоритет уряду
010603 - Розвиток транспортних перевезень
Бал
6.382501
Основні дані
Проблематика
Поточний стан, опис проблем та потреб для їх вирішення
Основна частка чистого доходу ПрАТ "УДП" забезпечується за рахунок функціонування річкового вантажного флоту на р. Дунай). ПрАТ «УДП» здійснює перевезення як власним флотом, так і флотом, що знаходиться в оперуванні компанії (судновласниками є дочірні компанії Danubo Special Shipping (Панама) – 91 од., D.T.S. Danube Transport Services (Румунія) – 12 од., Transship (Угорщина) – 7 од.).
ПрАТ «УДП» має достатню кількість буксирів та самохідних суховантажних суден для збільшення обсягів перевезень вантажів майже вдвічі. Однак судна, що використовуються для річкових перевезень, мають значний середній вік та з моменту побудови не проходили модернізацію або реновацію. Основну частину флоту, яка перебуває в експлуатації, складають буксири типу «Рига-Іваново», які є і найбільш віковими суднами флоту ПрАТ «УДП» (побудовані в 1960-х роках). На підтримання флоту у належному технічному стані щороку необхідно вкладати значні кошти (до 3 млн євро на рік).
Відсоток зносу суден річкового флоту Товариства становить 94%. Амортизаційні відрахування є вкрай низькими, що не дозволяє належним чином здійснювати оновлення флоту.
Головні двигуни та дизель-генератори, які встановлені на буксирах ПрАТ «УДП», є застарілими та неекономічними в частині витрат палива та мастила. Сучасні суднові дизельні двигуни споживають в середньому на 25-30% менше палива.
Крім того, двигуни суден річкового флоту не відповідають сучасним регламентам в частині викидів шкідливих речовин у повітря. Ситуація також ускладнюється у зв’язку з прийнятим Європейським Союзом «Європейським Зеленим Курсом» (European Green Deal), який передбачає скорочення викидів парникових газів (зокрема діоксиду вуглецю, який утворюється в великій кількості при згорянні дизельного палива в суднових двигунах) на 50% до 2030 року, та до нуля – до 2050 року. Тому існує ризик отримати заборону на захід річкових буксирів та самохідних суден ПрАТ «УДП» в придунайські порти ЄС, окрім Республіки Сербія, яка є країною-кандидатом до ЄС.
Ще одним негативним аспектом експлуатації застарілого флоту є завищена штатна чисельність екіпажу, необхідна для безпечної безаварійної діяльності. На буксирах ПрАТ «УДП» працюють по 9-12 членів екіпажу, тоді як на аналогічних за потужністю, але обладнаних більш сучасними автоматизованими системами, суднах конкурентів на р. Дунай – по 5-7 осіб. Це обумовлює додаткові витрати на оплату праці плавскладу.
Ці фактори обумовлюють низьку маржинальність роботи річкового вантажного флоту та необхідність оновлення буксирів та самохідних суден.
Детальний опис мети проєкту і способу її досягнення
Мета проєкту - виведення річкового вантажного флоту ПрАТ «УДП» на якісно новий рівень за рахунок модернізації річкових самохідних суден та буксирів і будівництва нових річкових барж, для збільшення його провізної здатності протягом наступних 5 років щонайменше у 2 рази (до 3,6 млн. тонн на рік) та утримання на цьому рівні протягом 10 наступних років.
У межах стратегічної концепції на 2023-2028 роки ПрАТ «УДП» необхідно мати 25-30 оновлених одиниць річкових буксирів та самохідних суден. Будівництво флоту потребує значних витрат металопродукції та, як наслідок, високу вартість побудови нових суден. Ситуація погіршується внаслідок російської військової агресії, оскільки переважна частина металургійних комбінатів знаходяться в східних регіонах України, тому вони були окуповані або пошкоджені агресором. До цього додалися логістичні обмеження через руйнування інфраструктури.
З метою мінімізації матеріальних витрат у вартості оновленого флоту, ПрАТ "УДП" обрано шлях модернізації річкових буксирів та самохідних суден. З урахуванням знаходження у прісній воді корпуси суден знаходяться у доброму стані, тому заміні будуть підлягати лише головні та допоміжні двигуни, електрообладнання, радіонавігаційні системи, інші суднові механізми, що дозволить зменшити вартість проти будівництва нового буксиру аналогічної потужності в 2 рази (2,2-3,2 млн євро проти 5,0-7,0 млн євро).
З кінця 2023 року ПрАТ «УДП» розпочало модернізацію 5 річкових самохідних суден за власні кошти. Модернізацію планується проводити на австрійській судноверфі ÖSWAG. ПрАТ «УДП» законтрактовано та сплачено аванс (30%) за модернізацію 5 суден, що дозволило судноверфі ÖSWAG розмістити замовлення на виробництво необхідної партії суднових двигунів та іншого обладнання (термін виробництва – 4-6 місяців).
Перше судно поставлено на модернізацію в квітні 2024 року, очікуваний термін завершення робіт – вересень 2024 року. Згідно з графіком, до кінця 2024 року очікується модернізація 3 одиниць річкових самохідних суден. Подальший графік модернізації наступних одиниць буде розроблений з урахуванням погодженого фінансування IFC. Очікується, що корпоративна реформа ПрАТ «УДП» завершиться і програма фінансування буде фіналізована до кінця 2024 року, а її освоєння для першого етапу (16 суден) буде здійснено протягом 2025-2027 років, а другого етапу (11 суден) - протягом 2028-2029 років.
Проєкт не потребує залучення бюджетних коштів або державних гарантій.
Узгодження проєкту із стратегічними документами
Державна стратегія регіонального розвитку України
Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки (зі змінами від 13.08.2024). Стратегічна ціль “Формування згуртованої держави в соціальному, гуманітарному, економічному, кліматичному, екологічному, безпековому та просторовому вимірах”. Завдання за напрямом “Стимулювання розвитку територій”: 6. Сприяння залученню інвестиційних ресурсів, коштів міжнародної технічної допомоги та міжнародних фінансових організацій для реалізації проектів економічної реструктуризації (очікується залучення 50 млн євро коштів міжнародних фінансових організацій, а саме IFC). Стратегічна ціль “Підвищення рівня конкурентоспроможності регіонів”. Завдання за напрямом “Нові робочі місця, інвестиції та розвиток бізнесу”: 10. Підтримка реалізації економічних проектів у таких ключових секторах, як енергетика, переробка аграрної продукції, транспорт та експортна логістика, виробництво критичних матеріалів (ПрАТ "УДП" забезпечує альтернативний маршрут експортної логістики через Дунай. За 2022-2023 роки флотом ПрАТ "УДП" експортовано 2,9 млн тонн вантажів).
Стратегія розвитку сфериРозпорядженя Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 430-р "Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року". Напрям «Інноваційний розвиток транспортної галузі та глобальні інвестиційні проекти», реалізація таких завдань: - запровадження механізму стимулювання поетапної модернізації та розвитку транспортної інфраструктури, оновлення транспортних засобів для потреб галузі… Напрям «Безпечний для суспільства, екологічно чистий та енергоефективний транспорт», реалізація таких завдань: - забезпечення пріоритетності вимог екологічної безпеки, обов’язковості додержання екологічних стандартів, нормативів та лімітів використання природних ресурсів під час провадження господарської, управлінської та іншої діяльності
Задіяні організації
Організація
ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "УКРАЇНСЬКЕ ДУНАЙСЬКЕ ПАРОПЛАВСТВО"
Ролі
- Створювач проєкту
- Балансоутримувач
- Виконавець
- Ініціатор
- Бенефіціар
Організація
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України
Ролі
- Головний розпорядник коштів (ГРК)
Код ЄДРПОУ
310
Попит на послугу та його динаміка
Категорія
Рік
Оцінка
Вимір
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2026
14900000
T
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2025
14500000
T
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2027
15250000
T
Показники проєкту
Показник
Базове значення
Цільове значення
Кількість людей, що користуватимуться послугою
1
1
Пропускна здатність
1800000
3600000
Оцінка ризиків
Ризик
Категорія
Ступінь
Імовірність
Стратегія
Льодостав та повна зупинка руху флоту по Дунаю
Операційний ризик
Критичний
Низька
Прийняття
Блекаут або пошкодження інфраструктури Кілійського СБСРЗ внаслідок дій агресора
Інший ризик
Незначний
Середня
Зменшення
Пошкодження оновленого флоту внаслідок дій агресора
Інший ризик
Незначний
Низька
Прийняття
Несприятливі гідро-навігаційні умови (мілководдя, повноводдя) на Дунаї
Операційний ризик
Прийнятний
Висока
Зменшення
Зростання цін виробників внаслідок високої інфляції
Економічний ризик
Незначний
Висока
Зменшення
Пошкодження експортної логістичної інфраструктури (мостів, залізниці) в напрямку українських дунайських портів внаслідок дій агресора
Інший ризик
Прийнятний
Середня
Зменшення
Зростання курсу гривні до іноземних валют – долара США та євро
Економічний ризик
Незначний
Висока
Прийняття
Різке зростання цін на паливо
Операційний ризик
Незначний
Середня
Зменшення
Техногенна аварія
Технічний ризик
Незначний
Низька
Передача
Неврожай агропродукції в Україні та придунайських країнах-експортерах (Сербія, Угорщина)
Операційний ризик
Прийнятний
Середня
Зменшення
Забруднення навколишнього середовища внаслідок техногенної аварії
Екологічний ризик
Незначний
Низька
Передача
План проєкту
Імплементація
Залучення фінансування
Імплементація
Підготовка до імплементації
Формування та обгрунтування проєктної ідеї
Затвердження фінансування
Техніко-економічне обгрунтування
1825 днів
487 днів
274 днів
274 днів
150 днів
91 днів
29 днів