Створення сучасного тренажерного комплексу для підготовки судноводіїв ПрАТ «Українське Дунайське Пароплавство»


Сектор
Транспорт
Напрям
Забезпечення ефективності та безперервності пасажирських і вантажних перевезень шляхом закупівлі та модернізації рухомого складу, розвитку об’єктів його обслуговування та відновлення транспортної мобільності
Попереднє інвестиційне ТЕО
Статус проєкту
Інвестиційне ТЕО
Входження в портфель
Єдиний проєктний портфель держави
Реалізація
Завершення

Загальна інформація

Опис проєкту

Реалізація проєкту зі створення тренажерного комплексу для підготовки фахівців судноводіння ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство» (УДП) має ключове стратегічне значення як для підприємства, так і для держави в цілому.УДП виконує роль національного перевізника на внутрішніх водних шляхах Європи, оперуючи найбільшим флотом України на Дунаї. В умовах зростаючого дефіциту кваліфікованих кадрів та старіння чинних судноводіїв, створення сучасної навчальної інфраструктури є єдиним шляхом забезпечення сталого розвитку підприємства.

Мета проєкту

Основна мета:

Задоволення зростаючого попиту

Додаткова мета:

Модернізація для відповідності сучасним стандартам, Підвищення якості послуг

Опис мети проєкту та способи її досягнення

Проєкт спрямований на вирішення нагальної проблеми підготовки кадрів внутрішнього водного транспорту, підвищення рівня безпеки судноплавства на Дунаї та виконання національних і міжнародних зобов’язань України у сфері транспорту та освіти. Створення сучасного тренажерного комплексу є практичним кроком у виконанні державної політики розвитку внутрішніх водних шляхів та зближення з стандартами ЄС. Встановлення в Україні сучасного тренажера дозволить проводити підготовку судноводіїв за вимогами ЄС і забезпечити взаємне визнання їхніх сертифікатів у країнах Союзу. Проєкт також враховує положення Міжнародної конвенції STCW 1978 (Конвенція ПДНВ) щодо підготовки та дипломування моряків, адже тренажер забезпечить виконання новітніх модельних курсів ІМО для судноводіїв внутрішнього та змішаного (ріка-море) плавання.

Проблеми та способи їх вирішення в наслідок реалізації проєкту

Існуючі варіанти підготовки кадрів внутрішнього транспорту визнано неефективними, оскільки старе обладнання не моделює сучасних навігаційних систем і не дозволяє відпрацьовувати нові вимоги. Практика лише на реальних суднах обмежена за часом, дорого коштує (витрати пального, знос судна) і не може безпечно імітувати аварійні ситуації.

Соціально-економічний контекст

Показник

Значення

Інший економічний

6 млн. грн

Інший функціональний

300 люд.

Стратегічне обґрунтування

Стратегічна доцільність проєкту

Сектор

Транспорт

Підсектор

Залізничний транспорт

Напрям

Забезпечення ефективності та безперервності пасажирських і вантажних перевезень шляхом закупівлі та модернізації рухомого складу, розвитку об’єктів його обслуговування та відновлення транспортної мобільності

Стратегічний документ

Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року

Завдання

3 Оновлення рухомого складу та флоту українських перевізників, впровадження нових підходів до їх технічної експлуатації, впровадження сучасних цифрових сервісів оптимального розрахунку витрат палива, а також стандартів підготовки менеджменту та членів екіпажів

Цілі проєкту

Показник
Базове значення
Цільовe значення
Кількість підготовлених судноводіїв на рік
50 люд.
300 люд.
Зменшення аварійності флоту
0 люд.
30 люд.

Попит на послугу та його динаміка

Показник
Рік
Попит
Річний попит на послуги/інфраструктуру
1
150 люд.
Річний попит на послуги/інфраструктуру
2
300 люд.
Річний попит на послуги/інфраструктуру
3
450 люд.
Річний попит на послуги/інфраструктуру
4
600 люд.
Річний попит на послуги/інфраструктуру
5
800 люд.
Річний попит на послуги/інфраструктуру
6
1000 люд.
Економічне обґрунтування

Альтернативні технічні рішення

Технічне рішення 1

Створення сучасного тренажерного комплексу річкової навігації на базі Учбового центру ПрАТ «УДП»

Технічне рішення 2

Продовження навчання на існуючій матеріально-технічній базі Навчального центру ПрАТ "УДП"

Загальні витрати32'560'000 ГРН6'000'000 ГРН
  • На реалізацію
  • 22'560'000 ГРН0 ГРН
  • На експлуатацію
  • 10'000'000 ГРН6'000'000 ГРН
    Середньорічні витрати2'000'000 ГРН0 ГРН
    Тривалість проєкту, в т.ч.3 місяці0 місяців
  • Термін розробки повного ТЕО
  • 1 місяць0 місяців
  • Термін реалізації
  • 2 місяці0 місяців
    Тривалість експлуатації60 місяців0 місяців
    Цільові показникиВизначені Визначені
    Компоненти технічного рішення
    До компонентів
    1
    До компонентів
    0

    Фінансове обґрунтування

    Загальний бюджет проєкту

    Загальний попередній бюджет32'560'000 ГРН6'000'000 ГРН
    Капітальні витрати32'560'000 ГРН6'000'000 ГРН
    Операційні витрати0 ГРН0 ГРН

    Попередній розпис видатків

    Операційні витрати на реалізацію0 ГРН0 ГРН
    На підготовку0 ГРН0 ГРН
    На реалізацію22'560'000 ГРН0 ГРН
    На експлуатацію10'000'000 ГРН6'000'000 ГРН
    На закриття0 ГРН0 ГРН

    Середня вартість проєкту на одного отримувача послуги

    Одиниця послугиКількість підготовлених кадрів
    Вартість одиниці послуги102'000 ГРН

    Дохідність проєкту

    Чи передбачається проєктом отримання доходу?

    ВідповідьНіНі

    Механізми фінансування проєкту

    Чи визначені джерела та механізми фінансування?

    Джерело та механізмТакНі

    Джерела фінансування

    Затверджені кошти0 ГРН0 ГРН
    Очікувані кошти0 ГРН0 ГРН
    Управлінське обґрунтування

    Оцінка ризиків

    Технічний ризикВизначеніНе визначені
    Фінансовий ризикВизначеніНе визначені
    Соціальний ризикВизначеніНе визначені
    Операційний ризикВизначеніНе визначені
    Підсумки техніко-економічного аналізу
    Економічний аналіз
    Соціальні вигоди та витрати
    Проєкт матиме позитивний соціальний ефект як на національному, так і на місцевому рівні. Завдяки створенню тренажерного комплексу: - Розвиток людського капіталу: Щорічно десятки (до сотні і більше) молодих фахівців отримають якісну освіту і практичні навички судноводіння, підвищиться рівень компетентності діючих працівників флоту. Це сприятиме зростанню зайнятості в галузі, адже підготовлені кадри легше знайдуть роботу в УДП чи інших компаніях, у тому числі за кордоном. - Безпека та добробут населення: Опосередковано, покращення підготовки судноводіїв зменшить кількість інцидентів на водному транспорті. Менше аварій – менше загроз життю людей, менше перерв у постачанні товарів по Дунаю, більше довіри до річкового транспорту з боку бізнесу та населення. Це підвищує стійкість логістичних ланцюгів і безпеку громад, розташованих вздовж річкових шляхів. - Розвиток регіону: Проєкт реалізується в м. Ізмаїл (Одеська область), що є ключовим портом на Дунаї. Новий навчальний центр може стати осередком притягнення для молоді з інших регіонів (пройти навчання саме тут), що пожвавить економіку міста (оренда житла, послуги, споживчий ринок). У перспективі, центр може надавати освітні послуги міжнародного рівня, приваблюючи слухачів з сусідніх дунайських країн, що зміцнить імідж України. - Антикорупційний ефект: Прозоре навчання і сертифікація на тренажері зменшує суб’єктивний фактор при оцінці навичок. Кандидати будуть отримувати кваліфікацію на основі реальних вмінь, продемонстрованих у симуляторі, а не лише за стажем чи формальним іспитом. Це сприяє підвищенню прозорості системи дипломування та довіри до неї.
    Екологічні вигоди та витрати
    Вплив на довкілля: Впровадження тренажера має опосередковано позитивний вплив на довкілля. Хоча сам проєкт стосується навчального обладнання (без значущих екологічних ризиків), його наслідки такі: - Зменшення використання пального та викидів: Частина навчального процесу переноситься з реальних суден на віртуальне середовище. Це означає економію тисяч літрів дизельного пального щорічно, що в іншому разі спалювалося б під час навчальних рейсів. Відповідно, скоротяться викиди парникових газів (CO₂, NOx) та забруднюючих речовин в повітря. Проєкт підтримує більш екологічно чистий підхід до підготовки кадрів. - Запобігання забрудненням води: Краще навчений персонал – менша ймовірність аварій на воді (зіткнень, посадок на мілину, розливів палива чи вантажів). У довгостроковій перспективі проєкт сприятиме захисту екосистем Дунаю, адже професійні дії екіпажів у аварійних ситуаціях (навчені на тренажері) допоможуть мінімізувати шкоду для річкової флори і фауни. - Незначний екологічний слід самого проєкту: Будівельні роботи у приміщенні тренажера мінімальні, утилізація пакувальних матеріалів від нового обладнання буде виконана належним чином (переробка або утилізація згідно норм). Споживання електроенергії тренажером є помірним (близько 10 кВт під час сесії), що не матиме суттєвого впливу на енергомережу. УДП планує використовувати енергоефективні компоненти і за можливості – живлення від відновлюваних джерел (наприклад, на будівлі центру встановлено сонячні панелі для компенсації частини навантаження). - Дотримання еко-норм при експлуатації: Під час роботи тренажерного центру будуть впроваджені політики енерго- та ресурсозбереження (відключення обладнання у неробочий час, економія паперу через цифрові матеріали тощо). Це узгоджується з цілями “зеленого курсу”, які також підтримує УДП у своїй діяльності.
    Непрямі вигоди та витрати
    Гендерні аспекти: Проєкт приділяє увагу забезпеченню рівних можливостей для всіх статей: - Доступність навчання для жінок: Історично професія судноводія була переважно чоловічою, але останнім часом все більше жінок цікавляться кар’єрою в морській та річковій галузі. Новий тренажерний комплекс декларує політику відкритих дверей – курсантів прийматимуть на навчання виключно на основі їх мотивації та здібностей, без гендерних упереджень. У інформаційній кампанії набору на курси будуть використані меседжі, що заохочують жінок розглянути професію судноводія. - Гендерно чутливе середовище: Навчальний центр забезпечить комфортні умови для всіх. Приміщення обладнають окремими роздягальнями/санвузлами при необхідності. Інструкторами працюють як чоловіки, так і жінки (в УДП вже є жінки на керівних посадах в навчальному підрозділі). Під час розробки навчальних матеріалів уникатимуть гендерних стереотипів; навпаки, демонструватимуться приклади успішних жінок у судноплавстві. - Вплив на громади: Проєкт несе користь сім’ям моряків: підвищення кваліфікації і безпеки праці означає стабільніший дохід і менші ризики травматизму або загибелі годувальників, що позитивно впливає на добробут родин. Оскільки чимало моряків (у т.ч. на річковому флоті) – це чоловіки з південних регіонів, побічно проєкт сприятиме гендерному балансу в місцевих громадах: більше жінок зможуть теж будувати кар’єру (як викладачі, менеджери в центрі чи в суміжних сферах), поки їхні партнери працюють в безпечніших умовах.