Міністерство освіти і науки України (МОН) презентувало нові правила розподілу субвенції на облаштування безпечного освітнього середовища у закладах освіти. Головною новацією фінансової програми є розподіл субвенції з використанням цифрових інструментів, а саме державної екосистеми управління відновленням DREAM.
- МОН стало першим міністерством, яке буде співпрацювати з екосистемою DREAM у межах фінансової програми. І це важливий крок, який допоможе прозоро та ефективно розподіляти державні кошти на ремонт або будівництво укриттів. Окремо громади зможуть залучити й додаткове фінансування, адже деякі міжнародні партнери, організації та інвестори вже чекають на сформовані проєкти у DREAM, щоб долучитися до облаштування безпечного освітнього простору та зробити свій внесок в майбутнє української освіти, – зазначив Олександр Кубраков, Віце-прем’єр-міністр з відновлення – Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України.
Команда DREAM спільно з МОН уже проводить навчання для громад у форматі воркшопів про те, як працювати з платформою. Графік навчань та форма реєстрації доступні за посиланням: https://bit.ly/3TIjla1. Базові інструкції щодо реєстрації в та подання заявки на фінансову програми можна переглянути тут: https://bit.ly/43BPkND.
Віце-прем'єр-міністр з питань інновацій, розвитку освіти, науки і технологій – Михайло Федоров розповів про data-driven підхід у створенні освітніх політик, зокрема у питанні повернення до очного навчання у школах. Він зазначив, що наразі понад 900 тисяч дітей навчаються онлайн, серед них понад 200 тисяч за кордоном, що впливає на якість освіти, соціалізацію та розвиток компетентностей. Саме тому спільно з МОН впроваджують комплексну політику «Школа офлайн».
- Плануємо до кінця 2024 створити безпечні умови для очного навчання для 300 тисяч учнів, там де дозволятиме безпекова ситуація. У роботі над проєктом ми проаналізували масиви даних за допомогою технології Palantir, щоб оцінити безпекову ситуацію в регіонах, визначити пріоритетні території, де можна повернутися до безпечного очного навчання. Адже якісні дані – основа ухвалення ефективних управлінських рішень. Продовжуємо впроваджувати Palantir в освіті. Зокрема, для аналізу даних про успіхи дітей у навчанні та їхньої кореляції з безпековою ситуацією, – розповів Михайло Федоров.
Сьогодні в Україні є громади, де учні навчаються дистанційно, але за умови наявності укриття – зможуть повернутися до очного навчання, якщо дозволятиме безпекова ситуація. Міністр освіти і науки, Оксен Лісовий, окреслив ключові кроки повернення дітей до очного навчання.
- Питання повернення дітей до очного навчання є надзвичайно важливим. Адже пандемія ковіду завдала значних освітніх втрат українській освіті, а повномасштабне вторгнення лише посилює цю тенденцію. За результатами міжнародного дослідження PISA українські школярі відстають на 1,5 року від необхідного рівня. Наше завдання — відновити доступ до якісної освіти, щоб не поглиблювати освітні втрати. А також спільно подбати про безпеку наших дітей. Маємо вже напрацьовані політики, які сприятимуть поверненню до очного навчання, – наголосив Оксен Лісовий.
Цього року на капітальний ремонт та будівництво укриттів у державному бюджеті закладено 2,5 мільярда гривень. Раніше кошти субвенції надходили регіонам, які визначали заклади освіти, де потрібно будувати укриття. Тепер, щоб зробити механізм більш прозорим, розподіл коштів між громадами відбуватиметься з використанням бальної системи через екосистему DREAM. Громади самостійно подаватимуть проєкти в екосистему DREAM, щоб отримати державне фінансування на укриття.
Серед головних вимог:
- наявність проєктно-кошторисної документації на будівництво або капітальний ремонт укриття;
- у закладі освіти має навчатись не менше ніж 200 дітей;
- проєкт має бути завершений до кінця 2024 року;
- підтверджене співфінансування від громади не менше ніж 10% від загальної вартості проєкту.
Після подання проєкту система DREAM автоматично розрахує бали відповідно до конкретних критеріїв. Детальніше про умови отримання субвенції та критерії оцінювання проєктів — на сайті «Моя Фортеця»).
Також під час заходу презентовано 8 типових проєктів будівництва укриттів, які МОН розробило спільно з UNICEF та Buffet Foundation. Це проєктно-кошторисна документація (ПКД), яку можна адаптовувати під особливості кожного закладу освіти і використовувати повторно.
- Для створення безпечного навчального середовища для дітей UNICEF розробив проєктно-технічну документацію та дизайн проєктів, які будуть використовуватися для побудови нових укриттів в дитячих садках і школах. Ми адаптували ці проєкти для закладів освіти з різною чисельністю учнів, врахувавши потреби дітей, їхній добробут та дотримання державних стандартів. UNICEF продовжує докладати максимум зусиль для створення безпечного та сприятливого навчального середовища для кожної дитини в Україні, – сказав Джон Маркс, заступник голови Представництва UNICEF в Україні з операційних питань.
Зараз кожна громада витрачає орієнтовно 5 місяців на розроблення ПКД для будівництва укриттів, а також 1-1,5 мільйона гривень на один заклад освіти. Проєкти повторного використання дозволять скоротити час до 1-1,5 місяця та зекономити кошти, які будуть витрачатись лише на геологічні роботи із привʼязкою до конкретної місцевості. Усі проєкти створені за новими стандартами та відповідають сучасним викликам. Громади зможуть адаптувати під потреби закладів освіти та використати, щоб подати заявку в систему DREAM. Кожна громада зможе використовувати їх безоплатно.